W bieżącym roku szkolnym w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Miedźnie realizowany był projekt „The power of nature” („Siła natury”). W wyniku postępowania konkursowego szkoła otrzymała grant w wysokości 10 tys. zł na realizację projektu. Wniosek konkursowy opracowały Justyna Cichoń- Dec, Marzena Bęben oraz Urszula Mazurek-Deska. Projekt „Siła natury” realizowany był w ramach Programu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności English Teaching, którego krajowym operatorem jest Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA.
Cały projekt miał charakter międzyprzedmiotowy. Zajęcia z języka angielskiego były łączone z takimi zajęciami jak przyroda, plastyka, zajęcia ruchowe oraz zajęcia komputerowe. Projekt miał przede wszystkim na celu podniesienie poziomu znajomości języka angielskiego poprzez rozwijanie zainteresowań, rozbudzanie „ciekawości świata” u uczniów poprzez wykorzystanie CLIL w nauczaniu. Tematyka zajęć z języka angielskiego skupiała się wokół czterech żywiołów: wody, powietrza, ziemi i ognia, zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz sposobów reagowania w sytuacjach zagrożenia życia. Ćwiczone były wszystkie sprawności językowe – zarówno produktywne, jak i receptywne. Do zajęć wykorzystane zostały tablety z aplikacjami do nauki języka angielskiego i inne wartościowe pomoce dydaktyczne zakupione z grantu. Zajęcia przyrodnicze były ściśle związane z naturą. Omawiane były zagadnienia związane z 4 żywiołami: erupcja wulkanów, „biały szkwał”, energia żywiołów, trójkąt bermudzki, tsunami, prądy powietrzne i morskie, niebezpieczne zjawiska atmosferyczne oraz sposoby reagowania w sytuacjach zagrożenia życia. Zajęcia plastyczne oraz ruchowo- taneczne i relaksacyjne miały na celu poprawę koncentracji, radzenie sobie ze stresem, rozwijanie aktywności twórczej. W różnych działaniach projektu uczestniczyli uczniowie zróżnicowani pod względem poziomu znajomości języka angielskiego. Zadaniem uczniów zdolnych – oprócz własnego pogłębiania znajomości języka angielskiego – było motywowanie i pomoc tym, którzy mieli trudności w nauce języka obcego. Duży nacisk położony został na pracę w parach i małych grupach, tak, żeby łatwo było wyznaczyć zakres odpowiedzialności dla każdego ucznia za daną aktywność. Uczniowie wykonali dwujęzyczne plansze edukacyjne dotyczące czterech żywiołów. Odbyły się także zajęcia warsztatowe o tematyce cztery żywioły – siła natury. Dodatkowo uczestnicy projektu wzięli udział w zajęciach praktycznych i teoretycznych – prezentacja multimedialna, filmy edukacyjne, praktyczne ćwiczenia z fantomem oraz defibrylatorem AED – przeprowadzonych przez druhów z jednostki OSP w Miedźnie na temat umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia ludzkiego.
Podczas trwania projektu uczniowie odbyli również zajęcia dydaktyczne w Kopalni Guido w Zabrzu, Sztolni „Królowa Luiza”. Przeszli trasą edukacyjną: „Podziemne Skarby” – zwiedzanie połączone z zabawą o charakterze geocachingu pt. „Poszukiwacze skarbów”. Poznali też różnorodne pojęcia z zakresu energii, energetyki, ekologii, smogu i gospodarki cyrkularnej. Odbyli zajęcia z animatorem w Parku 12C – Parku Czterech Żywiołów składającym się z urządzeń i wynalazków wykorzystujących siłę czterech żywiołów oraz energię alternatywną. Na terenie Parku uczniowie mieli okazję korzystać z urządzeń edukacyjno-rozrywkowych: świata wodnego (ze śluzami, turbinami, tamami i jazami), masztu meteorologiczny, wielkiego labiryntu nawiązującego układem ścianek do budowy chemicznej węgla, rowu poszukiwawczy z repliką płytkiego szybu, stanowisk do komunikacji z użyciem alfabetu Morse’a, olbrzymiej soczewki pełniącej funkcję słonecznej zapalniczki czy Camera Obscura – prototypu aparatu fotograficznego z ciemnią fotograficzną. Następnie uczniowie uczestniczyli w zajęciach ruchowych w Parku Trampolin „Jump World” oraz zwiedzali Palmiarnię w Gliwicach. W Palmiarni mieli okazję dowiedzieć się więcej na temat fauny i flory całego świata oraz poznali rośliny, które mają zastosowanie w kuchni i medycynie. Poznali również historię powstania węgla kamiennego oraz wpływ żywiołów na kształtowanie się skorupy ziemskiej. W czerwcu odbyło się uroczyste podsumowanie działań.
Był to już czwarty projekt realizowany w naszej szkole w ramach Programu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności „ENGLISH TEACHING”, którego krajowym operatorem jest Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA. Dziękujemy i mamy nadzieję na dalszą owocną współpracę.
Opracowanie: Justyna Cichoń-Dec