Projekt Programu English Teaching realizowany
w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Miedźnie: „My house is round”
Od września 2020 r. do grudnia 2021 r. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Miedźnie realizowano projekt „My house is round” – „Mój dom jest okrągły”. Projekt realizowany był ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, w ramach Programu „English Teaching”, którego krajowym operatorem jest Nidzicka Fundacja Rozwoju „NIDA”. To już piąty projekt Programu „English Teaching” realizowany w naszej placówce. Nasza szkoła otrzymała grant w wysokości 13 tys. zł na jego realizację. Podobnie jak wszystkie poprzednie cieszył się dużym zainteresowaniem. Koordynatorem projektu i nauczycielem prowadzącym zajęcia z języka angielskiego była p. Justyna Cichoń- Dec. Zajęcia ekologiczne prowadziła p. Marzena Bęben.
W projekcie „My house is round” wzięli udział uczniowie klasy V. Projekt miał przede wszystkim na celu podniesienie poziomu biegłości językowej uczniów poprzez rozwijanie zainteresowań, kształtowanie świadomości i postaw pro-ekologicznych oraz wykorzystanie zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) w nauczaniu. Działania projektowe skupione były wokół środowiska naturalnego i ekologii. Uczniowie poruszali tematykę ekologiczną używając trudnego i nowego dla nich słownictwa.
Ze względu na towarzyszącą nam pandemię zajęcia odbywały się zarówno w formie zdalnej, jak i stacjonarnej, w zależności od zmieniającej się sytuacji. Wykorzystano wiele ciekawych aplikacji i różnorodnych narzędzi wspomagających naukę online, m. in. Wordwall, Kahoot, LearningApps, Liveworksheets, Quizziz, Sway, Lino oraz platformę TEAMS. Uczestnicy projektu w różnorodny sposób zgłębiali niezliczone zagadnienia związane ze środowiskiem naturalnym przygotowując prace projektowe, tworząc komiksy ekologiczne, liczne prezentacje oraz mapy myśli związane z omawianą tematyką. Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, iż znacznie poprawiła się ich znajomość narzędzi technologii informatyczno-komunikacyjnej, a zwłaszcza jej wykorzystanie w zdobywaniu nowej wiedzy i umiejętności.
Mimo wielu ograniczeń związanych z pandemią Covid – 19 udało się zrealizować wszystkie założone w projekcie działania. Uczniowie uczestniczyli w warsztatach ekologiczno-językowych przy Zbiorniku Rekreacyjno-Retencyjnym w Ostrowach nad Okszą, w spotkaniu z przedstawicielami Straży Leśnej Nadleśnictwa Kłobuck, w warsztatach rękodzielniczych i pieszej wyprawie po nieznanych miejscach Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Udało nam się wyjechać do Planetarium w Częstochowie, aby zgłębiać zagadnienie związane z zanieczyszczeniem środowiska światłem, poznać konstelacje gwiezdne na północnej półkuli nieba oraz inne niecodzienne zjawiska atmosferyczne. Końcowym efektem wspólnej całorocznej pracy było przygotowanie kalendarza na rok 2022.
Ze środków projektu zakupiono sprzęt multimedialny wykorzystywany podczas zajęć projektowych, różnorodne pomoce dydaktyczne ściśle związane z tematyką konkursu oraz nagrody dla uczestników.
Mimo pandemii i wielu związanych z nią „niespodzianek” udało się zrealizować wszystkie zagadnienia projektowe, a nawet więcej. Z niecierpliwością czekamy na kolejne projekty.
Koordynator projektu: Justyna Cichoń-Dec